Na najbliższej sesji Rady Miasta Gdyni radni głosować będą m.in. nad dwiema uchwałami powołującymi całkowicie nowe bytu w sferze urzędowej. RM ma powołać Centrum Usług dla Przedszkoli i Szkół oraz Gdyńskie Centrum Informatyki.
W uzasadnieniu powołania Centrum Usług dla Przedszkoli i Szkół czytamy m.in.: "Zgodnie z treścią art.10 a pkt1 ustawy o samorządzie gminnym gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną jednostkom organizacyjnym gminy. W myśl postanowień art.10 b ust.2 cytowanej ustawy rada gminy w drodze uchwały określa jednostki obsługujące, jednostki obsługiwane oraz zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi."
Znaczy to, że od 1 stycznia 2021 roku w 98 gdyńskich placówkach oświatowych - przedszkolach, szkołach podstawowych i średnich oraz Młodzieżowym Domu Kultury, szkole muzycznej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli zostaną zlikwidowane komórki zajmujące się księgowością.
Rada Miasta Gdyni ma powołać również Gdyńskie Centrum Informatyki. Tu w uzasadnieniu znajdziemy: "Rozwój świata cyfrowego przez usługi informatyczne oraz telekomunikacyjne są jednym z największych wyzwań, które stoją przed współczesną gospodarką i administracją. Jest to również bardzo wymagający obszar prowadzenia działań wymagający dostosowywania usług do dynamicznie zmieniających się przepisów, gdzie jedną z kluczowych sfer jest cyberbezpieczeństwo. Utworzenie centrum usług wspólnych w obszarze szeroko pojętych technologii cyfrowych zawierających zarówno kwestie infrastrukturalne, utrzymaniowe jak i wdrożeniowe pozwoli na stworzenie jednolitego standardu w ujęciu Gminy Miasta Gdyni."
Nowy urząd obsługiwał będzie:
Oba te podmiotu to całkowicie nowe twory urzędowe na mapie Gdyni. W uchwale nie określa się stanu liczbowego zatrudnionych... Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż obecnie w 80 placówkach w działach księgowości pracuje średnio po kilka osób, można śmiało przypuszczać, że nie wszyscy oni znajdą zatrudnienie w w nowo tworzonym Centrum Usług dla Przedszkoli i Szkół.
Rozbudowa infrastruktury urzędowej jeszcze nigdy nie przyniosła pożytku mieszkańcom. Stwarza natomiast wiele zagrożeń wynikających ze złych nawyków urzędników, którzy zazwyczaj wiedzą "lepiej".
Do sprawy ustosunkowało się Stowarzyszenie Bryza:
Na najbliższej sesji Rada Miasta podejmie szereg uchwał. Dwie z nich dotyczą powołania nowych jednostek budżetowych finansowanych z budżetu miasta - Centrum Usług dla Przedszkoli i Szkół w Gdyni oraz Gdyńskie Centrum Informatyki. (o planach utworzenia tej pierwszej, pisaliśmy już około 2 miesiące temu)
Czym zatem są nowe jednostki?
GCI - Jak wynika ze statutu, zatrudnienie znajdzie tu dyrektor, dwóch zastępców, główny księgowy, pracownicy (nie wiadomo ilu), a także możliwe że „osoby trzecie”.
Czym się zajmie nowa jednostka? Cytat „…stworzenie przez synergię doświadczeń i kompetencji kadr oraz zasobów zlokalizowanych w jednostkach zespołu wysokich kwalifikacjach, a także optymalne wykorzystywanie zasobów, które będzie prowadziło do centralnego przetwarzania danych i współdzielenia zasobów, co przełoży się na wyższą jakość obsługi mieszkańców, optymalizacje kosztów utrzymaniowych, a także ujednolicenie procedur obsługi w obszarze informatyki, technologii i telekomunikacji.”
Dlaczego powstaje? – „Powstawanie centrów usług wspólnych tj. Gdyńskiego Centrum Informatyki jest zgodne ze światowymi trendami zmian administracji publicznej, a także spotykane w administracji centralnej naszego kraju.”
Autor sporo się napracował, aby na ponad dwóch stronach statutu wymienić zadania centrum, które sprowadzają się do informatycznej obsługi eksperckiej, utrzymaniowej, serwisowej, operatorskiej, zakupowej, wdrożeniowej dla: GCS, ZDIZ, Biura planowania przestrzennego i Urzędu miasta.
Co budzi nasze największe zdziwienie, nowe centrum informatyczne GCI będzie też obsługiwać tę drugą nową jednostkę, czyli Centrum Usług dla Przedszkoli i Szkół, choć zadaniem CUPSZ będzie prowadzenie obsługi finansowo-kadrowo-płacowo-administracyjnej 98 istniejących jednostek edukacyjnych (co zapewne nie odbywa się ręcznie lecz właśnie poprzez systemy informatyczne), a także wdrożenie jednolitego oprogramowania do obsługi budżetu i nowych procedur.
Tworzy się więc nową jednostkę, której powstanie uzasadnia się potrzebą wdrożenia rozwiązań informatycznych, i jednocześnie te rozwiązania informatyczne stanowią uzasadnienie utworzenia drugiej nowej jednostki miejskiej.
CUPSZ - Jak wynika z uzasadnienia, długi cytat: ...„powstanie tego centrum obsługi wpłynie na optymalizację zarządzania poprzez standaryzację procesów, konsekwentne podnoszenie jakości usług poprzez zwiększenie możliwości pracy zespołowej, umożliwiającej wymianę doświadczeń w zespole, wewnętrznej kontroli i dokształcania kadry, możliwość doraźnego delegowania pracowników na stanowiska wymagające wzmocnienia, wprowadzenie możliwości zastępowania nieobecnych pracowników, odciążenie dyrektora placówki oświatowej od odpowiedzialności za obieg i archiwizację dokumentacji finansowej, ujednolicenie procedur i polityki rachunkowości we wszystkich placówkach oświatowych, kontrolę prawidłowości planowania i wydatkowania budżetu, skrócenie drogi decyzyjnej i sprawozdawczej, zmniejszenie rozpiętości w stawkach wynagrodzeń pomiędzy pracownikami zatrudnionymi w różnych jednostkach na tych samych stanowiskach.”
Czy mamy rozumieć zatem, że w naszym innowacyjnym, smart mieście, obecnie procesy pozostają nieustandaryzowane? Jakość pracy, wymiana doświadczeń i dokształcanie kadry są na niskim poziomie, szwankuje kontrola finansów, a droga decyzyjna jest tak długa?
Jeśli tak jest, to kto i kiedy zaprojektował te wadliwe rozwiązania?
Zadania zlecone obu nowym jednostkom nie są żadnymi nowymi zadaniami. Są one wykonywane obecnie, nalezą do zakresu zadań własnych gminy i ktoś je już wykonuje.
Skąd wiec pomysł powołania nowych jednostek, które wygenerują wzrost kosztów, zamiast delegowania zadań w ramach obecnej struktury, co wydaje się najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
Gdzie analiza finansowa?
Kiedy odbyły się konsultacje i kto brał w nich udział?
Jakie będą koszty nowych jednostek, ich stan zatrudnienia?
Czy powstanie centrum spowoduje ograniczenie kosztów obecnie ponoszonych - redukcja zatrudnienia w urzędzie miasta, w jednostkach edukacyjnych?
Na te pytania nie znajdujemy w uzasadnieniu do uchwały odpowiedzi. I tu mamy podstawowe pytanie do radnych.
Jak możecie podejmować tak ważne decyzje bez żadnego wyliczenia kosztów?
Jaki będzie wpływ tych działań na finanse gminy?
Brak odpowiedzi na te ważne pytania niepokoi, budzi wątpliwości i nasuwa przypuszczenia, że powołaniu nowych jednostek nie towarzyszy żadna ekonomiczna potrzeba ani tym bardziej analiza finansowa.
Czy wszystko sprowadza się do tego, aby móc znowu pochwalić się, że - Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce…?
Sławomir Januszewski
BRYZA
Nowe centrum usług wspólnych w oświacie obsługiwać będzie:
1.Przedszkole nr 4
2.Przedszkole nr 5 „Piąteczka”
3.Przedszkole nr 6
4.Przedszkole nr 7 „Bursztynowa Siódemka”
5.Przedszkole nr 8 „Pluszowy Misiaczek”
6.Przedszkole nr 9
7.Przedszkole nr 11 „Pod Kasztanami”
8.Przedszkole nr 13
9.Przedszkole nr 14
10.Przedszkole nr 15
11.Przedszkole nr 16
12.Przedszkole nr 18
13.Przedszkole nr 19
14.Przedszkole nr 21 „Demptusiowo”
15.Przedszkole nr 22
16.Przedszkole nr 23
17.Przedszkole nr 24 im. Janusza Korczaka
18.Przedszkole nr 25
19.Przedszkole nr 26 „Bajkowa Kraina”
20.Przedszkole nr 27 „Malutkowo”
21.Przedszkole nr 28
22.Przedszkole nr 29
23.Przedszkole nr 30
24.Przedszkole nr 31 „Bajeczka"
25.Przedszkole nr 32 „Cisowiaczki”
26.Przedszkole nr 35 „Pod Żaglami”
27.Przedszkole nr 36 „Złota Rybka”
28.Przedszkole nr 42 „Pod Modrzewiem”
29.Przedszkole nr 43 „Jantarek”
30.Przedszkole nr 44
31.Przedszkole nr 46 „Jaś i Małgosia”
32.Przedszkole nr 47 ”Leśna Pętelka”
33.Przedszkole nr 48 „Morska Przygoda”
34.Przedszkole nr 49
35.Przedszkole nr 51
36.Przedszkole nr 52
37.Przedszkole nr 53
38.Przedszkole nr 56
39.Przedszkole nr 58
40.Przedszkole nr 59
41.Szkoła Podstawowa nr 6
42.Szkoła Podstawowa nr 8
43.Szkoła Podstawowa nr 10
44.Szkoła Podstawowa nr 11
45.Szkoła Podstawowa nr 12
46.Szkoła Podstawowa nr 13
47.Szkoła Podstawowa nr 16
48.Szkoła Podstawowa nr 17
49.Szkoła Podstawowa nr 18
50.Szkoła Podstawowa nr 20
51.Szkoła Podstawowa nr 21
52.Szkoła Podstawowa nr 23
53.Szkoła Podstawowa nr 26
54.Szkoła Podstawowa nr 28
55.Szkoła Podstawowa nr 29
56.Szkoła Podstawowa nr 31
57.Szkoła Podstawowa nr 33
58.Szkoła Podstawowa nr 34 z Oddziałami Integracyjnymi
59.Szkoła Podstawowa nr 35
60.Szkoła Podstawowa nr 39
61.Szkoła Podstawowa nr 40
62.Szkoła Podstawowa nr 44
63.Szkoła Podstawowa nr 48
64.Szkoła Podstawowa nr 51
65.Szkoła Podstawowa nr 52
66.Zespół Wczesnej Edukacji nr 1
67.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2
68.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3
69.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4
70.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5
71.Zespół Szkół Specjalnych nr 17
72.Zespół Sportowych Szkół Ogólnokształcących
73.Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
74.Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8
75.I Akademickie Liceum Ogólnokształcące
76.II Liceum Ogólnokształcące
77.III Liceum Ogólnokształcące
78.V Liceum Ogólnokształcące
79.VI Liceum Ogólnokształcące
80.IX Liceum Ogólnokształcące
81.X Liceum Ogólnokształcące
82.XIV Liceum Ogólnokształcące
83.Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych
84.Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych
85.Zespół Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych
86.Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych
87.Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1
88.Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2
89.Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 3
90.Szkoła Muzyczna I i II stopnia
91.Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1
92.Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2
93.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
94.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
95.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3
96.Młodzieżowy Dom Kultury
97.Szkolne Schronisko Młodzieżowe
98.Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Poinformowany20:22, 13.11.2020
I znów wywałka w świetle prawa. Ponad 300 osób straci pracę, bo miasto tonie w długach i trzeba optymalizować. Wywalić na bruk kilkaset ludzi i pozamyka szkoły, to przepis Szczurka na gdyńską oświatę. I to nie wszystko.
intendent17:23, 01.04.2021
mówiło się, że chodzi o oszczędności, bo zatrudnianie kadrowców i księgowych, to duże obciążenie dla budżetu... haha! i że niby ten twór coś usprawni? haha! i że nie trzeba będzie archiwizować dokumentów? to dobre! bo wszystko zostaje w szkołach. i że niby będzie szybciej? czytałam wytyczne dla szkół... powodzenia! teraz wszystko będzie trwało 3x dłużej! jeszcze nie słyszałam, żeby centralizacja działała na korzyść jednostki. tylko struktura się wydłuży... I oczywiście lista płac...
tekst Abra Kadabra09:07, 23.04.2021
czytajcie ! co piszecie ! :
"Oba te podmiotu to całkowicie nowe twory urzędowe"
0 0
100 mln z lotniska niech oddadzą, nie trzeba będzie robić oszczędności kosztem ludzi w czasie, gdy o etat będzie coraz trudniej.